ВЛАСТ И КОРУПЦИЯ: Разкриха кой ще има келепир от "революционните" промени на Регионалното министерство за тол таксите
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Предложението на регионалното министерство за намаляване на тол таксите за тежкотоварни камиони от 1 юли 2023 г., което е пуснато за обществено обсъждане, е толкова скандално, че ще доведе не само до по-лоши пътища и по-малко пари в бюджета, но и до санкции от ЕК, научи ПИК.
Идеята на Министерството на регионалното развитие и благоустройството предвижва отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние. "Товарните автомобили и автобуси, които изминават между 4000 км и 5999 км по платените пътища в страната, ще плащат 30% по-ниска тол такса. Камиони с тегло над 3,5 тона ще плащат с 50% по-ниска тол такса, ако са изминали минимум 6000 км по платените пътища в страната за месец.
Т.е. колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!?
В това няма никаква логика, камо ли справедливост. Всъщност логика има - рушветът винаги ще излезе на фирмите по-евтино от това да си платят дължимите такси", коментира в социалната мрежа депутатът от "Има такъв народ" и бивш регионален министър Йордан Караджов.
Той задава и сам отговаря на въпроса колко са фирмите, които навъртат толкова много километри на месец? Според самото регионално министерство това са 1.48% от фирмите.
"Тоест това са най-мощните компании в бранша? Защо точно тях трябва да облекчаваме? Нещо повече - промените ще влязат в сила със задна дата - от 1 юли, и съответно държавата ще връща на превозвачите пари. Според изчисленията на МРРБ - около 4.6 млн. лв. До края на годината в хазната заради отстъпките няма да влязат 43 млн. лв.!
Но нахалството не свършва дотук - тези пари щели да бъдат компенсирани от други такси - примерно от рекламни съоръжения или от търговски обекти по пътя... Отново друг ще плаща сметката за това, че някой руши пътищата!
Логично възниква въпросът - защо управляващите са толкова щедри към един бранш за сметка на други бизнеси и всички граждани? Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е - става дума за откровен лобизъм и корупция. Защото има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. И до ЕК комисия вече е отправено запитване и то от това правителство дали подобни повишения противоречат на европейското законодателство. Отговорът на Брюксел е категоричен - да!", добави Караджов.
В писмото от ЕК от 18.07.2023 г. по този повод изрично пише, че намалението на таксата за инфраструктура не трябва да надвишава 13% от инфраструктурната такса, плащана от еквивалентни превозни средства, които не отговарят на условията за това. Следователно намаление от 30%, още повече 50%, е в категорично нарушение на директивата.
В обширна публикация във Фейсбук той посочи още, че управляващите са нарушили и друга европейски директива - за недискриминиране между местния и международния трафик. Тя забранява пряка или непряка дискриминация въз основа на начална и крайна точка на пътуване и националност на пътното превозно средство.
"Предложението на МРРБ обаче облагодетелства местните превозвачи за сметка на чуждестранните, на транзитния трафик, тъй като е изначално ясно, че местните превозвачи ще достигнат заложените изминати километри, за да получат отстъпката. Т.е. и тук можем да очакваме санкция.
Както се казва, на печелившите - честито! Сред тях определено не са гражданите, които ще продължат да плащат скъпо за разрушените пътища - със здравето и живота си. Заради корупцията на Продължаваме промяната", посочи Караджов.